-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48764 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا قرائت قرآن، حتي بدون درك معناي برخي الفاظ آن تأثير شگرفي را در روح و جان و حتي فكر انسان ميگذارد؟

خداي متعال، پيامبر و مؤمنان را به قرائت قرآن دستور ميدهد و ميفرمايد: فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ; (مزمل، 20) هرچه از قرآن ميسّر ميشود، بخوانيد. قرائت قرآندر روايات ما، ثواب بسياري دارد.

نكتة ديگر اين كه بايد دانست قرائت قرآن، مقدّمه آشنايي با دستورها و احكام آن است و بايد قرائت، مقدّمه عمل قرار گيرد; هم چنين براساس دستور قرآن، حقّ تلاوت نيز بايد اداشود: الَّذِينَ ءَاتَيْنَـَهُمُ الْكِتَـَبَ يَتْلُونَهُو حَقَّ تِلاَ وَتِهِيَّ; (بقره، 121) كساني كه كتاب آسماني به آنها دادهايم، آن را چنان كه بايد، ميخوانند. به فرمايش امام صادق، حق تلاوت به اين معنا است كه معاني و دستورهاي قرآن فهميده شده، به احكامش عمل شود.(ميزان الحكمة، محمد محمدي ري شهري، ج 8، ص 84.)

براين اساس، قرآن مجيد كتاب آسماني و سخن خداست كه به روح و جان اثر ميگذارد، ولي اگر اين اثر بخواهدبه كمال خود برسد بايداز قرائت تنها، فراتر رفت; از اين رو اميرالمؤمنينميفرمايد: الا لا خير في قرأة ليس فيها تدبّر; هان! قرائتي كه همراه تدبّر نباشد، خيري ندارد.(همان، ص 88.)

قرائت بيتدبّر، آن اثر بايسته و شايسته را ندارد و اثرش كم است; پس اثر قرآن، يك عرصة گستردهاي دارد. اگر ما بخواهيم به اثر شگرف قرآن دست يابيم، بايد در آن تدبر كنيم و به تصفية باطن و عمل به آن بپردازيم. اگر قرائت ظاهري، هنر ما شود و عمداً از فهم معاني و عمل به آنها خالي و تهي باشيم، دو گانگي ظاهر و باطن را در پي دارد و همان قاريان بيعمل كه مورد لعن هستند، به وجود ميآيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.